måndag 21 oktober 2013

5:2 min dag med 500 kcal

Idag hade jag tänkt vara lite mer noggrann med vad jag stoppar i mig. För, om sanningen ska fram är det inte så upphetsande att äta "ersättningar" för mat, känns bättre att tillåta sig äta riktig mat även om det innebär att man får räkna lite själv för att inte komma upp i för högt antal kcal de dagar man har 500 kcal att spendera jämnt över dagen.

Sagt och gjort, fram med alla möjliga och omöjliga livsmedel i skåpen och kolla energiförteckningen.... skapa en matsedel som kan funka och ja, jag tror jag har lyckats.

Frukost: halv portion gröt av blandningen havre/quinoa (frebaco)
Lunch: 1 portion potatismos (felix pulvermos), 100 gram kokt broccoli, 2 skivor rökt skinka.
Kväll: 50 gram fetaost, gurka och grönsallad.

Mellanmål: 1 skiva falu rågrut och två skivor rökt skinka (om jag vill och behöver)

Skulle inte det här funka tror ni?

Gurka innehåller 14 kcal per 100 gram, den jag har hemma väger 314 gram, alltså...... det blir inte många kalorier om jag äter upp hela gurkan idag. Likaså grönsallad, 100 gram rucola sallad 28 kcal. 100 gram sallad är en ganska rejäl laddning.

Nåja, jag har ätit min frukostgröt och ändå orkat ta en promenad på drygt 8 km utan att klappa ihop. Nu ska jag tillbringa hela resten av dagen framför symaskinen. Jag håller på att förfärdiga en showstopper inför utställningen den andra advent. 

Ciao babes

Inga kommentarer: