lördag 14 januari 2012

Jag har varit testpilot för smartson, det handlade om ekströms kylda dessert Pannacotta


Glad i hågen gick jag till affären för att plocka ut en dessert ur kyldisken. Vi hade haft några diskussioner härhemma om vilken vi skulle välja av de tre: chokladmousse, pannacotta eller creme brulé.

Eftersom jag lagar egen pannacotta med jämna mellanrum så bestämde vi oss för den. Tänk om det kunde finnas en genväg till en god dessert?

Sagt och gjort. En pannacotta hamnade hemma i min kyl och gjordes iordning idag när vi var hela familjen samlad - nästan i alla fall.

Hur enkelt det än var att laga den så kan jag ändå inte rekommendera den. Det är så enkelt att laga en egen pannacotta, så himla galet enkelt att det är löjligt.

Några bilder att visa från dagens "vedermödor" i köket.


















Så ser den ut, innehåller 5 dl färdig "kräm"



















Häll i en kastrull och koka upp



















Häll upp i dessertglas eller skålar och ställ in i kylen minst 40 minuter.


















Dekorera med valfritt tillbehör, jag tog hallon ur frysen.





















Barnbarnet gillade det, den enda av oss fyra som åt mer än en sked.

5 kommentarer:

Tant otto sa...

Jaha då ska man inte testa den då...men de andra kanske är goda!!

kram

Gloria Mundi sa...

Åh! Jag känner att jag måste berätta om samma sorts produkt fast Crême brulée. Äkta C b görs med en massa socker (ibland brunt ibland vitt vad jag förstår) en massa grädde och ägg, samt vaniljstång. 4 ingredienser. och det blir tokgott, t o m när det misslyckas och inte ser ut som det gör på restaurang.
Den här produkten smakade som grädde med lång hållbarhet, alltså lite extra fet och konstlad. Sen kändes resten bara som äggig grädde. Ingen smak av vanilj. Jovisst den var söt. Men jag köper mycket hellre färdig marsan-vaniljcreme till efterrätten än den här produkten igen. Inte värt det.

PS kram på dig, och jag vet att det var länge sen! Har inte bloggat på evigheter.

MyStory sa...

Så enkelt som det är att göra pannacotta från grunden skulle jag nog aldrig testa den där. Men jag kan tänka mig att många tror att det är svårt att göra den...

Gloria Mundi sa...

Jag älskar créme brulee, men tycker det är lite jobbigt att göra, så jag köpte Ekströms. Blev ganska besviken. Smakade ägg och pulvervanilj, men tyvärr var konsistensen snarast klistrigt. Inte angenämt.
Jag äter hellre hemvispad marsan-creme från påse än denna.

Gloria Mundi sa...

hahaha jag ser att jag redan lämnat exakt samma kommentar redan! Nåja, du får väl radera den sista om du vill. :D