onsdag 5 december 2012

My very best bake this christmas


Jag bakade lussekatter häromdagen, ska ta med till vår adventsutställning nu i helgen. Men jag tog undan en liten bit av degen för att göra något annorlunda, vaniljfyllda "snurror".
Tro mig, det är de allra godaste bullar jag någonsin bakat. 

Vanlig saffransdeg på mitt sätt ;-)

Självklart 2 kuvert saffran

150 gram SMÖR
5 dl gammaldags mjölk med hög fetthalt
1,5 dl socker
jäst för söta degar
1 tsk salt
1 burk gourmetkesella
13-14 dl mjöl, absolut inte mer.

Smält smöret, häll i mjölk och vispa ner kesellan, låt bli fingervarmt.
Lös upp jästen i lite av mjölkblandngen, tillsätt socker och lite salt.
Arbeta degen väl, ca 15 -20 min med elvispens degkrokar. 
Den ska vara kladdig, tillsätt någon dl mjöl och knåda in EFTER jäsningen. 
Jag jäser alltid deg 45-50 minuter. 

Kom ihåg världens bästa motto när det gäller bakning:

Har du det kladdigt och jobbigt när du bakar - desto godare blir bullarna/brödet.

Kavla ut som om du ska baka vanliga kanelbullar.

Fyllningen: rumsvarmt SMÖR, florsocker och vanilla. (inte vanligt vaniljsocker) Jag kan inte ange några exakta mått, men 100-150 gr smör, kladda i så mycket florsocker att du får en bredbar massa, smaksätt med vanilla. Tar du för mycket vanilla blir det starkt, så smaka av innan du brer ut det på degen. 





Inga kommentarer: