fredag 18 oktober 2013

Jag testar 5:2

Har funderat på det ett tag, ända sedan jag såg ett TV-program om det hela, tyckte det lät logiskt och inte alltför ogenomförbart.

Tankarna sköt fart på allvar när jag fick för mig att återta träningen igen, den har legat nere nästan ett år pga stressigt jobb och korkade arbetstider - och korkade öppettider på gym och i badhus. Hur som haver, jag gick till gymmet, fick tag i en instruktör som var rena rama himmelriket när det gällde att få inspiration till rörelse igen. Han satte ihop ett program till mig (som jag inte följt) och jag beställde tid för en sk Tanitamätning. Dvs, en scanning av kroppen som ger svar på bmi, benmassa, fettprocent, fett runt de inre organen, vätskebalans, muskelmassa och metabolisk ålder.

jupp, jag har bmi nära fetma, väldigt lite fett runt de inre organen (förvånansvärt med tanke på hur mycket annat fett jag bär på), börjar förlora muskelmassa (pga ålder), har för låg procent vätska i kroppen samt den chockerande nyheten att min metaboliska ålder är 71!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
att jag har övervikt på ett stort antal kg vet jag men jag har inte trott att det ska påverka mig så hårt att jag ökar nästan 20 år. Jag har alltid tyckt att jag rör mig mycket och är i god hälsa och har en förbannat ung själ i alla fall.

Nåja, bara att ta tag i det hela och ha en ingångsvikt på 84,9 när jag börjar testa 5:2

Jag är nu inne på tredje veckan och har väl inte varit alldeles för lojal till det hela, ganska svårt när man jobbar inom restaurangrörelsen och har gott om godsaker att stoppa i munnen närhelst man vill och önskar. Mina 2-dagar har jag bestämt till måndag och fredag, före och efter helgen. känns bra.
Än spånar jag mest runt och vet inte riktigt vad jag ska äta för att må riktigt bra de dagarna men jag kommer allt närmare, hittar gott om inspirerande recept online.

Annars är nödhjälpen gainomaxbars eller allevo. De innehåller ca 200kcal per bar och jag har tillåtna 500 kcal per fastedag.

Den här veckan testar jag pulversoppa inköpt i en hälsokostbutik, de ligger på 200 kcal per portion och känns helt ok även om jag inte gillar att läsa ingrediensförteckningen, ingen allergiker gillar ingrediensförteckningarna på färdigprodukter ha ha ha.

Men, trots att jag äter som vanligt och kanske frossar loss lite onödigt mycket ibland på de tillåtna ät-dagarna så har jag lyckligtvis gått ned till 82,5 efter tre veckor. Inte illa och mer ska det bli.

Mitt första mål är att komma under 80, delmål två är 75 kg.

Håll tummarna för att jag lyckas




2 kommentarer:

Wivi sa...

Lycka till!
Undrar var min ålder ligger? 110 år?

Hondjuret sa...

Wow! bra kämpat hörru! Jag hade verkligen behövt det där jag med. Men karaktären .. Karaktären. Den är ju eh.. under all kritik kan man säga? :)
Men jag skall - snart!
Och JA, jag blir inspirerad av dig! Massa! :) Och jag hejjar som attan på dig!

(tänker förövrigt på dig varje gång jag använder dina grytlappar.. så det är faktiskt mer eller mindre varje dag!)

Jag hoppas allt är bra annars? Jobb? Liv? Kärlek.. Allt!
Många kramar till dig!