lördag 4 juni 2011

Inget för den som inte gillar kalorier.

Jag har gjort glass idag.
Köpte körsbär på torget för att ha till smaksättning. Det är inte det enklaste att göra en riktig glass hemma men det är väl värt besväret.
Jovisst, det går åt många äggulor och en hel del vispgrädde förutom det man väljer till smaksättning.

Tösen tar studenten snart och har beställt glasstårta med bland annat smak av vit choklad och jordgubb.
Men jag gillar inte vit choklad så jag gör en eller ett par andra smaksättningar också. Det blev körsbär idag, nästa tillredning kommer att bli kola/pekannöt. Jag försäkrar er om att jag INTE tänker köpa färdig kolasås och hälla i, det är så enkelt att göra egen kolasås.

Urkärnade körsbär som ligger i maraschinosockerlag. De ligger och gottar till sig en stund innan jag silar bort sockerlagen och mixar bären till en trög puré.

Det går åt några bunkar när man håller på. Hårt vispad grädde i en, sockerlag i en annan, vispade äggulor i en tredje.
Sen blandas äggsmeten med sockerlag och värms under omrörning tills det tjocknar. Sen ska det över i en kall bunke och vispas kallt över isvatten. Blanda samman med vispad grädde och sätt till sist i smaksättningen. Fördela i önskade formar och frys några timmar innan det är färdigt. Bör tas ut ur frysen en god stund innan det ska serveras.
Någon som vill ha ett mer precist recept så hojta till. Jag kan lära er hur man fuskar ifall man inte har någon sackarometer för att se hur många baumegrader sockerlagen har.




6 kommentarer:

Sandra :) sa...

I'm making something with cherries today too, darlin ... I'm making a cherry streusel coffee cake (http://seattletimes.nwsource.com/html/foodwine/2002820206_cherry22.html) - I've made it before and it's delicious - I make it in a bundt pan so it looks really fancy! The boys take it to work for lunch!

Marianne´s hantverk sa...

Sergott ut. Har slutat tänkt på kalorier, verkar lönlöst.
Kram

Anonym sa...

Yummie! Kan man väl unna sig när det är sådana fina kalas framöver...

Andromeda sa...

Det låter otroligt gott med hemgjord glass. Kan gärna tänka mig att smaka på den :-) Ha en fortsatt fin kväll!

Britta sa...

Jag har aldrig gjort glass själv - men din verkar bli väldigt god:-)

Anonym sa...

Jag är på väg, hoppas den är klar nu!
Skämt åsido, oj vad gott det låter! Har flera kilo bigarråer i frysen, borde göra något vettigt med dem, glass kanske?? Åh vad gott det låter! Fast, jag gilalr inte glass supermycket, den måste vara god. Chokladglassen på Ven är himmelsk, egengjord philadelphiaglass är nästan lika god.
Äh, jag får nog komma och ta ett smakprov ändå!
Kramar och allt gott till dej!