torsdag 16 juni 2011

"Jag köper BARA svenska frukter" sade hon

Jag kunde inte låta bli att snegla ned i kundvagnen. Där låg persikor, bananer och ananas.

Jag sa inget även om lusten fanns där, tänkte att hon fick själv komma fram till hur korkat det lät när hon låtit meningen sjunka in i skallen.

Japp, jag har stått och demat idag, ett himla gott äpple som heter JAZZ. Nu är det bara så att det kommer från nya zeeland. Här i södra sverige, inte så väldigt långt ifrån äppelriket Kivik, är folk väldigt duktiga på att vilja handla svenska äpplen. Absolut inget som helst fel i det. Men nu är det mer än ett halvår sedan något svenskt äpple skördades. Det betyder att det legat i kylrum i över ett halvår. Undrar hur det står till med näringsinnehållet i något som legat så länge i lager.

Nej nej, absolut inget fel i att föredra närodlat, lokalodlat, sverigeproducerat. Jag älskar själv att handla äkta cox orange, signe tillish, gravensteiner och andra supergoda äpplen. Men jag är inte helt manisk i att handla enbart lokal/sverigeodlade äpplen. Finns det tillgång på färska äpplen må det vara hänt att jag hellre köper dem än några små torrtråkiga jonagold bara för att .... ja....

Det är lite lustigt att vi inte har samma hysteri när det gäller andra frukter/grönsaker.

Nej, jag äter BARA svenska tomater/gurka/lök etc

Alltså, det finns galet många sorter som vi gärna köper oavsett var de är odlade så vad är det för fel att köpa färska äpplen från nya zealand när vi kan köpa avocado från afrika?
Götapetter, vi köper gul lök från australien för nästan 20 kronor kilot en viss tid på året när vi inte har tillgång till svenskodlad lök.

Vi köper spanska växthustomater och gnäller på att de inte har någon smak. Men det är nästan ingen som kommer med andra argument än det. Inget om att de plockas nästintill gröna och mognar på vägen hit.

Varför denna hauss om ÄPPLEN?

Det finns även päron i sverige, men inte alls lika mycket snack om dem heller, inte heller när det gäller plommon, körsbär
ja, jag tror ni fattar.

Det hände till och med att jag svarade några kunder "nu är de svenska för de är i sverige"

Tänk, det fanns till och med de som köpte "utländska" frukter och vägrade ens smaka en liten skärva av ett äpple som kom från nya zealand.

Eller är det jag som är dum?

(Jazz är en relativt ny äppelsort från Nya Zeeland och är resultatet av en korsning mellan Royal Gala och Braeburn. Äpplet är sött, krispigt och saftigt. Det spekuleras kring varför äppelsorten fått namnet Jazz, och den troligaste anledningen till detta är dess spännande färgkombinationer som kan jämföras med jazzens (musikstilens) ofta avancerade harmonik med så kallade färgningar av ackord.)

3 kommentarer:

Agnetha sa...

Tänker inte hymla med att jag köper frukt jag gillar oavsett var den kommer ifrån, fast Tyskland vete fasen. Nya äppelsorten låter spännande, har inte sett den här än.
Köper inte det dyraste, försöker hushålla.

Hoppas det är bra med dig !

Kram
PS Ingen bebis än DS

Anonym sa...

hos endel trillar inte poletten ner....ungefär som när folk köpte skinka i en affär men inte vågade köpa gris röv fast den var betydligt billigare ha ha ha

Anonym sa...

Någonstans är det tragikomiskt. Starkt av dej att hålla tyst, tycker jag!
Det finns en sak som gör mig trött i butikerna, det är när det inte finns svenska äpplen, trots att det är säsong. Och, när det bara finns Kenyanska suganrsnaps/sockerärtskidor, och inga svenska, det känns konstigt.
Kraaaaaamar och allt gott till dej!