onsdag 10 augusti 2011

Är jag respektlös om jag inte tror på det som står i bibeln?


Jag har en kommentarstråd på min skrivarsida.
Kommentatören säger att jag är respektlös för att jag inte tror på det som står i bibeln.

Jag respekterar att människor väljer att tro på det som står i bibeln, hånar eller förnedrar dem inte.

Men jag hoppas att jag kan bli respekterad för att jag har gjort mitt val i trosfrågan.

Tydligen inte i kommentatörens värld.

så, jag ställer frågan igen.

Är jag respektlös om jag inte tror på det som står i bibeln?

Det som började det hela var det här.

-------------------------------------------------------------------

När öst blir till väst

När man färdats tillräckligt länge,

förvandlas öst till väst.
Vem bestämmer när öst tar slut?
eller när väst börjar.

Står vi där i ett ingetväderstrecks land?
Vilsna.
Med kompassen i hand, snurrandes.
Var är jag?
Vad händer?


Eller, förresten.
Är det alltid öst till höger?

På kartan eller i verkligheten?


Om båten styr österut från japan
då hamnar jag på västkusten i USA?


Eller?

Jag bara undrar.


6 kommentarer:

Halloj världen! /Inger sa...

Det finns alltid människor som tycker att det är respektlöst att inte hålla med dem. Kanske särskilt många är känsliga för att det finns just andra livsåskådningar än deras egen. Det är därför det ofta är klokt att inte börja prata livsåskådning innan man känner folk väl. Det blir så lätt infekterat med vissa... Själv är jag agnostiker men respekterar att andra är troende (oavsett religion) eller ateister. Tänk vad mycket elände vi sluppit om alla kunde respektera allas rätt att tro eller inte tro på vad de vill...

Anonym sa...

Vad du gör, ignorera de galet religiösa om det är på Poeter för de är inte riktigt kloka. ;-)

Kram och hoppas teet smakade fint.

Jh99 sa...

Respektlös..nä absolut inte!!

Man kan ha en tro och vårda den på ett fint sätt och ha den som ett bra stöd i livet.

Men vissa vill ta det ett steg till och några tar det två.

Många krig beror på tro...tyvärr.

Kram

Anonym sa...

Är jag respektlös för att jag väljer att inte tro på det som står i Koranen?
Humlan

Anonym sa...

Tycker inte att man ska döma människor. Det är min ståndpunkt.
Kramar och allt gott till dej!!

Andromeda sa...

Det är respektlöst att kalla någon respektlös för att man inte tror på det som står i bibeln. Det är trots allt frågan om TRO och ingenting annat...